Shetland Sheltie
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za feb 09, 2008 8:01 pm
Shetland Sheltie
Hallo
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een leuk bootje om op zee te gaan vissen.Zowel beetje langs de kust als op de wrakken.
Nu is mijn oog gevallen op een shetland sheltie uit 1991.Daarbij zit een geremde trailer zonder kenteken.Nu wil ik graag weten of ik met mijn auto ( die geremd 1200 kilo mag trekken ) die combinatie mag trekken en zo ja moet er een kenteken op zitten op de trailer om ermee over de openbare weg te rijden.Ik zie namelijk veel bootjes naar de maasvlakte gaan op trailers zonder eigen kenteken.
Grt martijn
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een leuk bootje om op zee te gaan vissen.Zowel beetje langs de kust als op de wrakken.
Nu is mijn oog gevallen op een shetland sheltie uit 1991.Daarbij zit een geremde trailer zonder kenteken.Nu wil ik graag weten of ik met mijn auto ( die geremd 1200 kilo mag trekken ) die combinatie mag trekken en zo ja moet er een kenteken op zitten op de trailer om ermee over de openbare weg te rijden.Ik zie namelijk veel bootjes naar de maasvlakte gaan op trailers zonder eigen kenteken.
Grt martijn
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 6:54 pm
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za feb 09, 2008 8:01 pm
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: wo apr 02, 2008 8:57 am
De trailer moet gekeurd worden bij de RDW.
Kijk op het type plaatje van de trailer. Vaak staat er naast (voor) het serienummer NL of B op.
Stuur een mailtje met dit nummer naar de RDW, die kunnen zien of dit type bij hun bekend is.
Zo ja, is het zaak om de trailer eventueel aanpassen aan de huidige richtlijnen en een keuringsaanvraag bij de RDW doen.
Zo nee, begin er niet aan. Dan moet je echt elk moertje/schroefje/lager/lampje/kielrol/band/enz. uitvoerig beschrijven. De lengte van een willekeurige M8 boutje is nog te doen, maar de trek/breeksterkte ervan wordt al een stuk minder. En zo wordt voor de rest echt specifieke zaken gevraagd.
Dit laatste geldt natuurlijke ook als er geen typeplaatje is (onbekende oorsprong)
Kijk op het type plaatje van de trailer. Vaak staat er naast (voor) het serienummer NL of B op.
Stuur een mailtje met dit nummer naar de RDW, die kunnen zien of dit type bij hun bekend is.
Zo ja, is het zaak om de trailer eventueel aanpassen aan de huidige richtlijnen en een keuringsaanvraag bij de RDW doen.
Zo nee, begin er niet aan. Dan moet je echt elk moertje/schroefje/lager/lampje/kielrol/band/enz. uitvoerig beschrijven. De lengte van een willekeurige M8 boutje is nog te doen, maar de trek/breeksterkte ervan wordt al een stuk minder. En zo wordt voor de rest echt specifieke zaken gevraagd.
Dit laatste geldt natuurlijke ook als er geen typeplaatje is (onbekende oorsprong)
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za feb 09, 2008 8:01 pm
Bedankt voor de reacties.Ik heb inmiddels de boot gekocht.Morgen ff bellen naar de RDW voor eventueel kenteken voor de trailer.Het merk trailer is hallmark type roller coaster 2.Nu zit er een garmin gps 2 plus,een eagle magna 3 en een lowrance eagle mach 1 computer graph op.Nu zitten er bij alle geen handleiding meer bij.Is er iemand die die handleiding heeft of weet hoe ik daar aan kan komen ?
Grt martijn
Grt martijn
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm
zal niet meevallen een kenteken erop te krijgen is een engelse trailer hallmark ik heb er 1 gehad die vrat lagers van m,n wielen had er ook smeernippels opgezet maar dat mocht niet baten en het waren nog buitensporige maat van lagers moest ze speciaal bestellen.elke keer als ik was weg geweest spoot ik er een dot vet in net zolang dat het water eruit was maar je kon er donderop zeggen dat er weer wel een lager uit ging lopen en een afgebroken wieldom heb ik ook gehad met die trailer is gewoon peperkoek.je ken beter kijken voor een andere trailer ben je veel beter mee af en dan een pega of riba trailer nou succes ermee en laat effe weten wat de rdw er van zegt van hoe en wat.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za feb 09, 2008 8:01 pm
Ik heb zojuist de RDW gebeld en die vertelden mij dat het inderdaad verstandiger is om een andere trailer aan te schaffen omdat deze trailer die ik nu heb niet bekend was bij ze.En om er een kenteken op te krijgen het zoveel tijd en geld kost om net zo goed een trailer met kenteken te kopen.Dus nu maar op zoek naar een andere trailer en proberen deze in te ruilen.
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm
bij beekman in goes een nieuwe trailer kopen krijg je nog redelijk wat geld voor je oude trailer terug verkopen pega en capo en nog een merk dus keuze genoeg capo is hetzelfde type als pega alleen een andere fabrikant succes laat effe weten wat het is geworden en koop een trailer van 1350 kilo zit je altijd safe want je laad nogal wat spul en dergelijke.
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
Die Hallmark trailers staan er bekend om dat ze scheuren kunnen veroorzaken als de boot niet helemaal toppie op de trailer staat. Ze hebben nl geen kiel steunen... alle kracht komt op de wand van de boot te staan. Ik zou ook voor de zekerheid de romp van je boot controleren op eventuele scheuren.
Groeten Alex.
Groeten Alex.
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm
Voor een goede trailer, mede gezien prijsverhouding, kijk eens op
http://www.rr-aquasports.nl/
Nadeel is wel dat je hem zelf moet af- en instellen voor je boot en een eindje weg moet halen.
Suc6
http://www.rr-aquasports.nl/
Nadeel is wel dat je hem zelf moet af- en instellen voor je boot en een eindje weg moet halen.
Suc6
-
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo okt 28, 2007 8:27 am
Hoi , misschien heb je al een trailer gekocht , zo niet , let er op dat je niet te zware trailer koopt , je auto mag 1200kg trekken, koop je een trailer die veel meer dan je boot weegt mag dragen dan is deze veel te zwaar geveerd voor je boot en gaat je boot er aan?
succes , ik heb mijn trailer laten keuren , maar idd koop maar een trailer die gekeurd is ben je eerder klaar en zoveel scheeld het niet?
gr Barend
succes , ik heb mijn trailer laten keuren , maar idd koop maar een trailer die gekeurd is ben je eerder klaar en zoveel scheeld het niet?
gr Barend
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za feb 09, 2008 8:01 pm
Hallo
Ik heb nog geen andere trailer maar ben er druk mee bezig.De site van rrquasports ben ik idd tegen gekomen en mooie prijzen voor een nette trailer.Ben voor het eerst ff wezen varen op een binnenwater en alles werkt naar behoren.Heb wel voordat ik ben gaan varen het staartstuk verwijdert en onderdelen vervangen zoals impellerhuis,impeller,staartstukolie en alle pakkingen.Hij vaart lekker en motortje loopt ook netjes.
Ik heb nog geen andere trailer maar ben er druk mee bezig.De site van rrquasports ben ik idd tegen gekomen en mooie prijzen voor een nette trailer.Ben voor het eerst ff wezen varen op een binnenwater en alles werkt naar behoren.Heb wel voordat ik ben gaan varen het staartstuk verwijdert en onderdelen vervangen zoals impellerhuis,impeller,staartstukolie en alle pakkingen.Hij vaart lekker en motortje loopt ook netjes.
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za feb 09, 2008 8:01 pm
Na een paar keer te zijn wezen varen op een binnenwater om alles op mijn gemak te testen ontstond hetvolgende.Er heeft ooit een gat in de boot gezeten en was gerepareerd.Hoe dat gekomen is geen idee maar het was goed gerepareert volgens de verkoper.Nou laat het goede er maar af.
De bodem van de boot is netjes gemaakt en voelt ook goed aan.De vloer daarenregen waar dat gat zat begon langzaam los te komen.
We hebben dat stuk verder opengemaakt om het beter te repareren ivm lekken van water in de dubbele bodem.In het gat zat schuim ( andere schuim dan orrigineel ) vervolgens een stuk mdf !!!!!!! Wat netjes ( nou ja netjes ) op maat gemaakt was en erop gekit met jawel 3 soorten kit.En afgewerkt met huis tuin en keukenplamuur.Drama dus !!
Toen het gat open was vond ik het nogal vochtig daarbinnen.Het viel me ook al op dat de vloer zeg maar op en neer ging als je erop liep.Dus had vermoeden dat er een beetje water in de dubbele bodem zat.Nou dat beetje water was een beetje laag ingeschat van mezelf.
Door de dopjes te verwijderen uit de vloer waar ooit schuim door gevult is kwam ik dus tot de ontdekking dat bijna heel de dubbele bodem vol zat met water !! Dat schuim was opgelost in het water dus het was bruin water geworden.Ik denk door het klotsen van het water tegen het schuim.Ik heb er een slang in gehangen en en leeg gepompt.Er kwamen 8 emmers van 10 liter uit.Er zit nog een beetje water in maar het meerendeel is er uit.Nu zit ik te twijfelen.Of de boot opnieuw vol laten schuimen wat dus een hoop werk kost en geld ( na beetje rond bellen circa 1000 euro ) of gewoon het meeste water eruit en dopjes erop en ipv schuim dus gewoon lucht.Ik weet niet of dit gevolgen heeft voor de sterkte van de bodem.Als er mensen zijn die hier meer over te vertellen hebben hoor ik het graag.
Grt martijn
De bodem van de boot is netjes gemaakt en voelt ook goed aan.De vloer daarenregen waar dat gat zat begon langzaam los te komen.
We hebben dat stuk verder opengemaakt om het beter te repareren ivm lekken van water in de dubbele bodem.In het gat zat schuim ( andere schuim dan orrigineel ) vervolgens een stuk mdf !!!!!!! Wat netjes ( nou ja netjes ) op maat gemaakt was en erop gekit met jawel 3 soorten kit.En afgewerkt met huis tuin en keukenplamuur.Drama dus !!
Toen het gat open was vond ik het nogal vochtig daarbinnen.Het viel me ook al op dat de vloer zeg maar op en neer ging als je erop liep.Dus had vermoeden dat er een beetje water in de dubbele bodem zat.Nou dat beetje water was een beetje laag ingeschat van mezelf.
Door de dopjes te verwijderen uit de vloer waar ooit schuim door gevult is kwam ik dus tot de ontdekking dat bijna heel de dubbele bodem vol zat met water !! Dat schuim was opgelost in het water dus het was bruin water geworden.Ik denk door het klotsen van het water tegen het schuim.Ik heb er een slang in gehangen en en leeg gepompt.Er kwamen 8 emmers van 10 liter uit.Er zit nog een beetje water in maar het meerendeel is er uit.Nu zit ik te twijfelen.Of de boot opnieuw vol laten schuimen wat dus een hoop werk kost en geld ( na beetje rond bellen circa 1000 euro ) of gewoon het meeste water eruit en dopjes erop en ipv schuim dus gewoon lucht.Ik weet niet of dit gevolgen heeft voor de sterkte van de bodem.Als er mensen zijn die hier meer over te vertellen hebben hoor ik het graag.
Grt martijn
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm
Hoi Martijn,
Uit je verhaal begrijp ik niet goed of het gat in de ( polyester-) romp, nu wel of niet goed gerepareerd is.
Hoe groot was dat gat ?
Als die reparatieplek aan de buitenzijde nog goed te zien is, dan is ie in ieder geval visueel niet goed gerepareerd, technisch gezien zou het nog mee kunnen vallen.... Zitten daar aan buitenzijde (haar-)scheurtjes ? Kortom, lekt hij nog steeds en waar?
Het lijkt er volgens je beschrijving op, dat dit plek ergens aan de waterlijn (of er net onder) zit ter hoogte waar aan de binnenzijde de vloer aangehecht zit (zat), maar nu daar is losgekomen.
Wat ik wel begrijp is, dat de vloer bovendien door rotting/vocht/uitzetting los van de spanten is gekomen. Je mag er van uit gaan dat er minstens nog een paar emmers water in dat schuim zit, wat je er nooit meer uitkrijg !
Los van die onduidelijkheden staat voor mij vast, dat een (gedeeltelijke) reparatie van de vloer nutteloos is. Hij is onder de pol. vloerlaag sowieso helemaal rot, op z'n minst aangetast. Grote vraag is of de kielspant, die van hout kan zijn, ook rot/aangetast is.
Is het een originele Shelty of nagemaakte ! ?
( Ga er a.u.b. zo niet meer het ( grote ) water op en zeker niet naar de wrakken)
Alle schuim zal er uitmoeten, dus ook de gehele vloer vernieuwen. Dan kun je ook controleren aan de binnenzijde of het gat in de romp goed is gerepareerd. Betekent waarschijnlijk ook dat de stootstrip en het gehele bovendek eraf moet om de vloer geheel vrij te krijgen.
Is misschien allemaal schrikken voor je, maar ? 1000,- om alleen opnieuw te schuimen ( met een loszittende vloer ), is weggegooid geld en onzekerheid, probleem en onveiligheid blijven. Als een bedrijf dat onder die omstandigheden al uit zou willen voeren !
Als je niet opziet tegen deze klus, dan is voor dat geld de voorlopige raming:
- motor eraf, bovendek of kajuitdeel dat op de vloer zit, demonteren en alles wat verder op de vloer gemonteerd zit eruit;
- vloer rondom losslijpen en helemaal er uit, alle schuimzooi eruit en schoonmaken, ontvetten, laten drogen;
- binnenzijde romp en spanten controleren, evt. oude reparatie repareren;
- nieuwe watervaste, multiplex vloer monteren en polyster vloerlaag aanhechten, aflakken, antislip (ik zou nooit meer schuimen);
- evt. afsluitbare af/doorvoer in de spiegel aanbrengen voor de tussenruimte vloer/romp.
- Alles weer op- en inbouwen.
Overweeg goed wat je kunt of wilt doen, heb je vragen dan hoor ik het wel.
Groet,
Dre.
-
Uit je verhaal begrijp ik niet goed of het gat in de ( polyester-) romp, nu wel of niet goed gerepareerd is.
Hoe groot was dat gat ?
Als die reparatieplek aan de buitenzijde nog goed te zien is, dan is ie in ieder geval visueel niet goed gerepareerd, technisch gezien zou het nog mee kunnen vallen.... Zitten daar aan buitenzijde (haar-)scheurtjes ? Kortom, lekt hij nog steeds en waar?
Het lijkt er volgens je beschrijving op, dat dit plek ergens aan de waterlijn (of er net onder) zit ter hoogte waar aan de binnenzijde de vloer aangehecht zit (zat), maar nu daar is losgekomen.
Wat ik wel begrijp is, dat de vloer bovendien door rotting/vocht/uitzetting los van de spanten is gekomen. Je mag er van uit gaan dat er minstens nog een paar emmers water in dat schuim zit, wat je er nooit meer uitkrijg !
Los van die onduidelijkheden staat voor mij vast, dat een (gedeeltelijke) reparatie van de vloer nutteloos is. Hij is onder de pol. vloerlaag sowieso helemaal rot, op z'n minst aangetast. Grote vraag is of de kielspant, die van hout kan zijn, ook rot/aangetast is.
Is het een originele Shelty of nagemaakte ! ?
( Ga er a.u.b. zo niet meer het ( grote ) water op en zeker niet naar de wrakken)
Alle schuim zal er uitmoeten, dus ook de gehele vloer vernieuwen. Dan kun je ook controleren aan de binnenzijde of het gat in de romp goed is gerepareerd. Betekent waarschijnlijk ook dat de stootstrip en het gehele bovendek eraf moet om de vloer geheel vrij te krijgen.
Is misschien allemaal schrikken voor je, maar ? 1000,- om alleen opnieuw te schuimen ( met een loszittende vloer ), is weggegooid geld en onzekerheid, probleem en onveiligheid blijven. Als een bedrijf dat onder die omstandigheden al uit zou willen voeren !
Als je niet opziet tegen deze klus, dan is voor dat geld de voorlopige raming:
- motor eraf, bovendek of kajuitdeel dat op de vloer zit, demonteren en alles wat verder op de vloer gemonteerd zit eruit;
- vloer rondom losslijpen en helemaal er uit, alle schuimzooi eruit en schoonmaken, ontvetten, laten drogen;
- binnenzijde romp en spanten controleren, evt. oude reparatie repareren;
- nieuwe watervaste, multiplex vloer monteren en polyster vloerlaag aanhechten, aflakken, antislip (ik zou nooit meer schuimen);
- evt. afsluitbare af/doorvoer in de spiegel aanbrengen voor de tussenruimte vloer/romp.
- Alles weer op- en inbouwen.
Overweeg goed wat je kunt of wilt doen, heb je vragen dan hoor ik het wel.
Groet,
Dre.
-
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za feb 09, 2008 8:01 pm
Bedankt alvast dre voor de snelle reactie.
Het gat in de romp aan de buitenzijde zie je niet veel meer van en geloof ook wel dat dit goed is gerepareerd.Geen haarscheurtjes te zien.Het gat in de vloer zit zeg maar onder het stuur ongeveer.De vloer op zich zit volgens mij niet los van de spanten.Waar er water in komt geen idee en dat ga ik nog wel uitzoeken.Het schuim is er voor het grootst gedeelte uit want als ik met een ijzerdraadje in de gaten een beetje rond gaat voel ik niet veel schuim meer.Alleen aan de voorkant van de boot zit nog wel schuim.De boot is uit 1991 dus of het een orriginele of nagemaakte is geen idee.Zoals ik het kan beoordelen ziet het er allemaal nog wel stevig uit en zie geen scheuren in de boot behalve dat gat in de vloer onder het stuur maar dat is wel goed te repareren.
Het gat in de romp aan de buitenzijde zie je niet veel meer van en geloof ook wel dat dit goed is gerepareerd.Geen haarscheurtjes te zien.Het gat in de vloer zit zeg maar onder het stuur ongeveer.De vloer op zich zit volgens mij niet los van de spanten.Waar er water in komt geen idee en dat ga ik nog wel uitzoeken.Het schuim is er voor het grootst gedeelte uit want als ik met een ijzerdraadje in de gaten een beetje rond gaat voel ik niet veel schuim meer.Alleen aan de voorkant van de boot zit nog wel schuim.De boot is uit 1991 dus of het een orriginele of nagemaakte is geen idee.Zoals ik het kan beoordelen ziet het er allemaal nog wel stevig uit en zie geen scheuren in de boot behalve dat gat in de vloer onder het stuur maar dat is wel goed te repareren.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 6:39 pm
Ik heb zelf een sheltie en ik had er ook een gekocht met schade. Ik was me bewust dat de boot wat schade had maar daar was de prijs ook naar. Achteraf was de schade groter dan ik vooraf had ingeschat. Helaas, het koste veel tijd maar dat heb ik overleefd. Ik zou zeggen geen paniek alles is te repareren. Want polyester is wonderspul. Ik heb de boot aan alle kanten open gehad en opnieuw opgebouwd en versterkt met polyestermatten. Overigens wel met advies van een kennis die reeds 20 jaar ervaring met polyester had en adviezen en tips van een polyesterbouwer. Voor dit project had ik reeds enige ervaring opgedaan met dergelijke werkzaamheden aan schepen van vismaten.
De buitenkant
Mijn boot had schade aan de kiel veroorzaakt door het aanlanden op het strand waarbij men met 20 km of sneller per uur door de branding heen ging motor omhoog en de boot zover mogelijk het strand op liet glijden.
Ik heb in mijn geval de volgende zaken gedaan. Ik heb aan beide zijden van de kiel en van de kiel zelf de gelcoat verwijderd tot op het polyester. Daar waar de kiel schade had ook dit verwijderd en schoon gemaakt en ontvet, schoonmaken deed ik met een flex met daar op een grove lamelschijf waarmee ik de polyester rommel wegsleep tot er mooi schoon maar vooral heel polyester zichtbaar werd. Ik had dus mijn onderwaterschip van voor tot achter aan beide zijden van de kiel over 20 cm kaal.
Ik heb vervolgens de kiel weer opgebouwd en opgevuld met polyester en omkleed met polyestermatten waarbij ik steeds een overlap van 5 cm aan hield tot ik er 5 nieuwe lagen polyester overheen had aangebracht. Welke door de overlap steeds contact kregen met het oude onder- waterschip. Dit is erg belangrijk omdat dit goed is voor het onderling verband. Wat ook erg belangrijk is dat je het oude en het nieuwe uitgeharde polyester steeds even behandeld met een voorstijk middel waardoor de aanhechting beter wordt. (Ook het nieuwe polyester even opschuren) Het oude polyester is al hard en hierdoor wordt het weer een beetje week en hecht alles beter. Tot zover de buitenkant.
De binnenkant
De vloer heb ik deels uit de boot verwijderd, als volgt de midden bepalen en aan beide kanten 25 cm uitgemeten en de decoupeerzaag erin. De gecre?erde ruimte ongeveer 0,5 m breed x 2,5 meter lang. Ik ben 10 cm voor de drempel van de kajuit gestopt en 15 cm voor de bilgewaterbak achterin de boot. Ik kon zo vrijelijk aan de binnen en buitenkant werken. Hierbij had ik de boot op de zijkant liggen. Waarbij we de boot per paar dagen op de andere zijkant zetten om zo de andere kant van de kiel met polyster te bekleden. Ondersteboven polyesteren wil niet zo goed. Nadat de kiel weer heel en dicht was heb ik aan de binnenkant van de boot in de midden een strook van 20 cm breed en 2,5 meter lang over de ?kiel? aangebracht en later nog een van 40 cm breed en 2,6 cm lang erover heen gelamineerd. Die bodem was weer gereed dicht en verstevigd.
Ik had schade aan mijn kiel. In de kiel zit een ijzeren staaf die in 1 of meerdere gedeelten van voor naar achteren loopt. Bij mij zijn het 2 gedeelten. Onder mijn vloer zaten geen spanten oid. het is de buitenromp met daarin een laagschuim met daarover heen een vloer. Nadat ik alles weer dicht gemaakt had heb ik op de buitenkant 5 lagen dd-lak aangebracht. De vloer heb ik behandeld met antislipverf in 3 lagen.
Het water wat bij jou tussen de vloer staat kan er op 3 manieren in zijn gekomen
1 de rubberdoppen in de vloer zijn poreus en dus lek, komt veel voor bij oudere shetland boten. Het water wat op de vloer terecht komt loopt dus bij de doppen langs naar de dubbele bodem. Dit gebeurd tijdens het vissen, visschoonmaken, ophalen van ankers en noem maar andere activiteiten waarbij veel water aanboord komt.
2 de bodem van je schip is lek daar waar deze hersteld is.
3 een combinatie van beide.
Ik zou in jou geval dat hout met die kitshit in ieder geval verwijderen en schoonmaken en er een aantal lagen polyester overheen aanbrengen zodat dit goed dicht en stevig is. Ik zou ook de buitenkant kaal halen en bekijken. Als er alleen plamuur overheen gesmeerd is is het niet goed. Dit is geen versteviging maar uitstel van executie.
Ik zou er een laag of 2 polyester overheen aanbrengen. De vloer in ieder geval achter de ?kajuit? deels, schoon schuren, verwijderen en alle bagger eruit halen. De boot goed laten drogen liefst binnen en als het kan verwarmt. Er zijn bussen pur op de markt welke waterafstotend zijn hiermee kun je de vloer purren. Dit hoeft niet helemaal pur of schuim te zijn. Ik heb er oa een stuk dakplaat in aangebracht een soort piepschuim maar dan bluaw en 8 cm dik en waterafstotend, de rest heb ik opgevuld met schuim/pur en dat vult alle leegtes automatisch wel op. Vervolgens de vloer er weer over heen en een nieuwe laag polyester er overheen aanbrengen en denk erom de gaten waar de rubberdoppen in zaten vooraf even vullen en dicht lamineren zodat dit niet weer lekt. Ook even een stukje buit de binnen kanten omhoog lamineren, natuurlijk eerst even kaal halen want polyester hect niet op verf en gelcoat.
Alles bij elkaar opgeteld best wel veel evens, het heeft mij een jaar heel veel vrije tijd gekost.
Ik heb dit alles nu 2 jaar achter de rug en ben veel met de boot weg en maak ook wel eens een dikke klapper op de golven of kom even los en klap weer neer . Ik controleer regelmatig mijn onderwaterschip en zie nog geen scheurtje of andere onevenheden in de laklaag aan de buitenkant dus het gaat prima. Wel ga ik nog een afsluitbare opening aanbrengen zodat ik de ruimte onder de vloer kan monitoren op vocht en zodat ik dit volcht eruit kan laten dampen/lopen. Dit omdat ik wil weten of er al dan geen water meer tussen komt.
Durf je dit niet aan doe geen gekke dingen ga niet de zee op met een boot die je niet vertrouwt af waar wat aan mankeert! Verzuipen voor een paar visjes is het echt niet waard. Laat het dan doen of ga naar de verkopende partij haal je geld terug middels je rechtbijstandsverzekering als zijnde verborgen gebrek.
Gezien de staat van de boot laat ook je motor controleren door een dealer en zeg erbij dat je de zee opgaat en dat ze het goed moeten doen. Ik heb het in eerste instantie niet gedaan en heb een paar keer pech gehad, steeds als we met meerder bootjes waren dus niet zoveel aan de hand. Maar pas op!
Veel succes
De buitenkant
Mijn boot had schade aan de kiel veroorzaakt door het aanlanden op het strand waarbij men met 20 km of sneller per uur door de branding heen ging motor omhoog en de boot zover mogelijk het strand op liet glijden.
Ik heb in mijn geval de volgende zaken gedaan. Ik heb aan beide zijden van de kiel en van de kiel zelf de gelcoat verwijderd tot op het polyester. Daar waar de kiel schade had ook dit verwijderd en schoon gemaakt en ontvet, schoonmaken deed ik met een flex met daar op een grove lamelschijf waarmee ik de polyester rommel wegsleep tot er mooi schoon maar vooral heel polyester zichtbaar werd. Ik had dus mijn onderwaterschip van voor tot achter aan beide zijden van de kiel over 20 cm kaal.
Ik heb vervolgens de kiel weer opgebouwd en opgevuld met polyester en omkleed met polyestermatten waarbij ik steeds een overlap van 5 cm aan hield tot ik er 5 nieuwe lagen polyester overheen had aangebracht. Welke door de overlap steeds contact kregen met het oude onder- waterschip. Dit is erg belangrijk omdat dit goed is voor het onderling verband. Wat ook erg belangrijk is dat je het oude en het nieuwe uitgeharde polyester steeds even behandeld met een voorstijk middel waardoor de aanhechting beter wordt. (Ook het nieuwe polyester even opschuren) Het oude polyester is al hard en hierdoor wordt het weer een beetje week en hecht alles beter. Tot zover de buitenkant.
De binnenkant
De vloer heb ik deels uit de boot verwijderd, als volgt de midden bepalen en aan beide kanten 25 cm uitgemeten en de decoupeerzaag erin. De gecre?erde ruimte ongeveer 0,5 m breed x 2,5 meter lang. Ik ben 10 cm voor de drempel van de kajuit gestopt en 15 cm voor de bilgewaterbak achterin de boot. Ik kon zo vrijelijk aan de binnen en buitenkant werken. Hierbij had ik de boot op de zijkant liggen. Waarbij we de boot per paar dagen op de andere zijkant zetten om zo de andere kant van de kiel met polyster te bekleden. Ondersteboven polyesteren wil niet zo goed. Nadat de kiel weer heel en dicht was heb ik aan de binnenkant van de boot in de midden een strook van 20 cm breed en 2,5 meter lang over de ?kiel? aangebracht en later nog een van 40 cm breed en 2,6 cm lang erover heen gelamineerd. Die bodem was weer gereed dicht en verstevigd.
Ik had schade aan mijn kiel. In de kiel zit een ijzeren staaf die in 1 of meerdere gedeelten van voor naar achteren loopt. Bij mij zijn het 2 gedeelten. Onder mijn vloer zaten geen spanten oid. het is de buitenromp met daarin een laagschuim met daarover heen een vloer. Nadat ik alles weer dicht gemaakt had heb ik op de buitenkant 5 lagen dd-lak aangebracht. De vloer heb ik behandeld met antislipverf in 3 lagen.
Het water wat bij jou tussen de vloer staat kan er op 3 manieren in zijn gekomen
1 de rubberdoppen in de vloer zijn poreus en dus lek, komt veel voor bij oudere shetland boten. Het water wat op de vloer terecht komt loopt dus bij de doppen langs naar de dubbele bodem. Dit gebeurd tijdens het vissen, visschoonmaken, ophalen van ankers en noem maar andere activiteiten waarbij veel water aanboord komt.
2 de bodem van je schip is lek daar waar deze hersteld is.
3 een combinatie van beide.
Ik zou in jou geval dat hout met die kitshit in ieder geval verwijderen en schoonmaken en er een aantal lagen polyester overheen aanbrengen zodat dit goed dicht en stevig is. Ik zou ook de buitenkant kaal halen en bekijken. Als er alleen plamuur overheen gesmeerd is is het niet goed. Dit is geen versteviging maar uitstel van executie.
Ik zou er een laag of 2 polyester overheen aanbrengen. De vloer in ieder geval achter de ?kajuit? deels, schoon schuren, verwijderen en alle bagger eruit halen. De boot goed laten drogen liefst binnen en als het kan verwarmt. Er zijn bussen pur op de markt welke waterafstotend zijn hiermee kun je de vloer purren. Dit hoeft niet helemaal pur of schuim te zijn. Ik heb er oa een stuk dakplaat in aangebracht een soort piepschuim maar dan bluaw en 8 cm dik en waterafstotend, de rest heb ik opgevuld met schuim/pur en dat vult alle leegtes automatisch wel op. Vervolgens de vloer er weer over heen en een nieuwe laag polyester er overheen aanbrengen en denk erom de gaten waar de rubberdoppen in zaten vooraf even vullen en dicht lamineren zodat dit niet weer lekt. Ook even een stukje buit de binnen kanten omhoog lamineren, natuurlijk eerst even kaal halen want polyester hect niet op verf en gelcoat.
Alles bij elkaar opgeteld best wel veel evens, het heeft mij een jaar heel veel vrije tijd gekost.
Ik heb dit alles nu 2 jaar achter de rug en ben veel met de boot weg en maak ook wel eens een dikke klapper op de golven of kom even los en klap weer neer . Ik controleer regelmatig mijn onderwaterschip en zie nog geen scheurtje of andere onevenheden in de laklaag aan de buitenkant dus het gaat prima. Wel ga ik nog een afsluitbare opening aanbrengen zodat ik de ruimte onder de vloer kan monitoren op vocht en zodat ik dit volcht eruit kan laten dampen/lopen. Dit omdat ik wil weten of er al dan geen water meer tussen komt.
Durf je dit niet aan doe geen gekke dingen ga niet de zee op met een boot die je niet vertrouwt af waar wat aan mankeert! Verzuipen voor een paar visjes is het echt niet waard. Laat het dan doen of ga naar de verkopende partij haal je geld terug middels je rechtbijstandsverzekering als zijnde verborgen gebrek.
Gezien de staat van de boot laat ook je motor controleren door een dealer en zeg erbij dat je de zee opgaat en dat ze het goed moeten doen. Ik heb het in eerste instantie niet gedaan en heb een paar keer pech gehad, steeds als we met meerder bootjes waren dus niet zoveel aan de hand. Maar pas op!
Veel succes
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za feb 09, 2008 8:01 pm
Klaes bedankt voor de tips.Een heel duidelijk verhaal.Ik ga kijken of het gat wat aan de buitenkant zat goed is gemaakt.Volgens mij is dat wel goed.Ik ben met de boot al een keer op de oude maas geweest en heb daar aardige klappen op de boot gekregen maar het gerepareerde deel aan de buitenkant ziet er nog goed uit.Het gat in de vloer dat komt ook wel goed.Daar ben ik allemaal niet bang voor.Alleen weet nie of het kwaad kan als de ruimte tussen de vloer en de buitenkant van de boot vochtig blijft en of de vloer stevig genoeg is om op te staan en de buitenkant van de boot bestand is tegen de golfslag omdat er geen schuim meer tussen zit ? De motor is in voor de rest perfect.
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm
ik dacht ook een shelty te hebben gekocht een nieuwe was dat toen ik was nog een leek op dat gebied ik kocht deze bij jan de oplichter in middelharnis de meeste weten wel wie ik bedoel een mooiprater was dat toendertijd hij verkocht sheltys ik daar trots als een pauw naartoe zo,n boot bestelt en moter erop laten monteren alles zag er pico bello uit nieuwe trailer eronder kon niet op.maar om het verhaal kort te houden dus enige jaren vissen op zee altyd goed gegaan breng ik m,n boot weg naar beekman te goes voor een service beurt voor de moter ik was nog niet thuis of sjack beekman had gebeld of ik wist dat er water uit m,n bodem sijpelde ik zei jaja dat zal wel.ik de dag erop terug naar beekman en die hing hem in de takels en jawel hoor een scheur in de romp van ruim 3,5 meter ik was gelijk ziek van die boot ik zei weg dat ding dus beekman de verzekering geregelt en total verklaart bleek wel een pools exemplaar te zijn wat aan matriaal en arbeidskosten nog geen 7000 guldens koste.heb daarna een beekman 590 profish gekocht ook een superboot waar ik met een gerust hart naar de wrakken op 30 mijl heen tufte.dus zou mensen kijk uit als je een gebruikte shelty koopt er zit een plaatje aan de stuurconsole waar het type nummer van de boot instaat dan is het een orginele.DUS KOOP NOOIT GEEN IMITATIE je gaat je leven ermee riskeren.EN DAT IS HET NIET WAARD.heb je nog vragen stel ze via dit forum
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za feb 09, 2008 8:01 pm
Okee harry das nie iets om vrolijk van te worden nee.Er zit wel een typeplaatje idd aan het stuurconsole met een nummer.Ik geloof ook wel dat het een orriginele boot is.Ik ben vanavond bezig geweest,begonnen met het laatste water eruit te krijgen.Het meeste is eruit morgen nog even met een waterstofzuiger erin en het water is er dan helemaal uit.
Daarna een zware industrie fohn in het gat plaatsen zodat de ruimte droger wordt.mijn pa heeft vroeger ook met schuim gewerkt en volgens hem is het schuimen op zich wel te doen alleen wel goede schuim en nie van die gamma zooi.Dus ik denk dat het wel goed gaat komen.Hoop ik .
Daarna een zware industrie fohn in het gat plaatsen zodat de ruimte droger wordt.mijn pa heeft vroeger ook met schuim gewerkt en volgens hem is het schuimen op zich wel te doen alleen wel goede schuim en nie van die gamma zooi.Dus ik denk dat het wel goed gaat komen.Hoop ik .
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 6:39 pm
Harrie,
Heb je specifieke kenmerken voor die poolse shitie' s bij die van mij heeft ooit een plaatje op de stuur console(de gaatjes zitten er nog) gezeten maar dat is er bij de vorige eigenaar al afgegaan maar ja die heeft haar dan ook als een Ho*r behandeld. Ik heb de bodem nu zo op gedikt daar gebeurd nooit weer wat mee. Ook onder de stootrand recht achter staat een nummer in de gelcoat gedrukt.
Martijn
Als je bodem goed is hoef je alleen maar te schuimen om het schuimen is vocht nodig is mij verteld dus dat moet goed komen. Ik zou als ik jou was een kijkje onder de vloer willen nemen. Al was het maar om zeker te weten dat ie goed droog en heel is.
Heb je specifieke kenmerken voor die poolse shitie' s bij die van mij heeft ooit een plaatje op de stuur console(de gaatjes zitten er nog) gezeten maar dat is er bij de vorige eigenaar al afgegaan maar ja die heeft haar dan ook als een Ho*r behandeld. Ik heb de bodem nu zo op gedikt daar gebeurd nooit weer wat mee. Ook onder de stootrand recht achter staat een nummer in de gelcoat gedrukt.
Martijn
Als je bodem goed is hoef je alleen maar te schuimen om het schuimen is vocht nodig is mij verteld dus dat moet goed komen. Ik zou als ik jou was een kijkje onder de vloer willen nemen. Al was het maar om zeker te weten dat ie goed droog en heel is.
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm
het beste is het om het te laten doen kost een paar centen heb er eens 1 bezig gezien dat was de secretaris van deze verenging nou daar schrok ik zo van die bodem stond gewoon bol van het schuim die stond op scheuren was trouwens ook een shetland shelty anders bel je deze man eens die ken het je precies vertellen van hoe en wat het is dhr koopmans. als ik jou was zou ik het dan laten doen bij beekman die weeten precies waar ze mee bezig zijn en gebruiken goed schuim en geen rommel. succes laat even weten van hoe en wat via dit forum.
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm
Kortom, essentieel in het hele verhaal is:
- Hoe is de toestand van de rest van de houten vloerdelen, onder de polyester vloerlaag en zit deze laag overal nog onwrikbaar vast op dat hout.
- bruinkleurig water zegt genoeg!
- zit deze polyester laag rondom nog goed gehecht aan de romp, dus zonder de bijna onzichtbare haarscheuren
Vergeet niet, dat wanneer er eenmaal LANGDURIG vocht in ( en uit) de dubbele bodem is gekomen, hier na alleen leegpompen/droogmaken, wel de rottingsschimmels, zout- of zuurresten achter blijven, zeker IN het hout en schuimresten. Voel-met-de-hand-droog wil niet zeggen dat er helemaal geen vocht meer inzit en het rottingsproces is gestopt.
Lukt het je toch de vloer perfect "luchtdicht" te krijgen, dan moet je er niet van staan te kijken, dat op een warme zomerdag de vloer opeens bol staat alsof er een airbag is afgegaan.
Een paar klappen overleven zegt niets over de feitelijke kwaliteit.
Het venijn zit 'm juist in die onverwachte 493?ste klap die de boot krijgt bij terugkeer van zee na plots opkomende wind.
Polyester blijft langzaam maar zeker doorharden en wordt uiteindelijk bijna als glas. Een oude(re) boot hoeft geen probleem te zijn, als de constructie in zijn geheel maar deugdelijk blijft en je met dat in je achterhoofd er zeker niet onbesuisd mee om gaat.
Stel je vaart per ongeluk op een balk oid en krijg plots waterdruk onder je vloer. Je weet dan gelijk wat "een vliegend tapijt" is.....
Of wat een "automatische laadklep" is als de staart van je bbm de klap krijgt en het hout in de spiegel toch rotter was dan je had gedacht.....
Helaas zijn er zo al collega's verongelukt.
Schrik overigens niet van de prijs als je het LAAT repareren. De kosten zitten dan niet zo zeer in het materiaal, maar wel in de uren !
- Hoe is de toestand van de rest van de houten vloerdelen, onder de polyester vloerlaag en zit deze laag overal nog onwrikbaar vast op dat hout.
- bruinkleurig water zegt genoeg!
- zit deze polyester laag rondom nog goed gehecht aan de romp, dus zonder de bijna onzichtbare haarscheuren
Vergeet niet, dat wanneer er eenmaal LANGDURIG vocht in ( en uit) de dubbele bodem is gekomen, hier na alleen leegpompen/droogmaken, wel de rottingsschimmels, zout- of zuurresten achter blijven, zeker IN het hout en schuimresten. Voel-met-de-hand-droog wil niet zeggen dat er helemaal geen vocht meer inzit en het rottingsproces is gestopt.
Lukt het je toch de vloer perfect "luchtdicht" te krijgen, dan moet je er niet van staan te kijken, dat op een warme zomerdag de vloer opeens bol staat alsof er een airbag is afgegaan.
Een paar klappen overleven zegt niets over de feitelijke kwaliteit.
Het venijn zit 'm juist in die onverwachte 493?ste klap die de boot krijgt bij terugkeer van zee na plots opkomende wind.
Polyester blijft langzaam maar zeker doorharden en wordt uiteindelijk bijna als glas. Een oude(re) boot hoeft geen probleem te zijn, als de constructie in zijn geheel maar deugdelijk blijft en je met dat in je achterhoofd er zeker niet onbesuisd mee om gaat.
Stel je vaart per ongeluk op een balk oid en krijg plots waterdruk onder je vloer. Je weet dan gelijk wat "een vliegend tapijt" is.....
Of wat een "automatische laadklep" is als de staart van je bbm de klap krijgt en het hout in de spiegel toch rotter was dan je had gedacht.....
Helaas zijn er zo al collega's verongelukt.
Schrik overigens niet van de prijs als je het LAAT repareren. De kosten zitten dan niet zo zeer in het materiaal, maar wel in de uren !
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 6:39 pm
Ik denk dat Dre idd gelijk heeft. De toestand van je vloer is namelijk erg belangrijk voor de stijfheid van je boot. Bovendien is die schuimlaag een stukje veiligheid en extra drijfvermogen. Daarnaast hoort het schuim zo vast aan het hout te zitten dat ook dit stevigheid geeft aan de constructie. Bruin water zegt mijns inziens ook genoeg. Ik heb dit eerder gezien bij een ander type shetland en daar was de vloer inderdaad deels verrot, het zijn dus niet alleen de sheltie?s die deze problemen hebben!! Ik heb ook al consoleboten met scheuren in de lengte van het de romp gezien enzenz. Als je bruin water hebt onder de vloer is alles verzadigd met water de onderste laag hechthout is dan al aan het afbrokkelen. Vandaar het bruine water. Hier moet je echt wat aan doen! Bij shetland boten komt dit in veel gevallen door de rubberdoppen die geplaatst zijn na het schuimen deze worden poreus en gaan lekken. Waardoor er water onder de vloer komt.
Je hoeft me niet te vertellen hoeveel werk dit is want ik heb het alleen gedaan en het heeft me een jaar lang bijna al mijn vrije tijd gekost. Maar ik had dan ook iets meer te doen. Als je met zijn twee?n zou zijn en je hoeft alleen een vloer en schuim te vervangen dan moet het veel sneller kunnen. Ik zou de vloer er in zijn geheel uitzagen op zon 5 cm van de wand de vloer is tussen de 0,8 ? 12 mm dik (watervast) hechthout. Je koopt dit spul bij de betere bouwmarkt. Het mooiste is als je een grote kartonnen doos kunt krijgen waar je een mal van kunt maken van de vloer deze snijd knip je passend voor je de vloer eruit haalt. Je hebt nu de vloer goed vast gelegd en je kunt hem zo op het nieuwe hechthout over tekenen en uitzagen. Op de onderkant van de vloer polyester je rond de randen een strookje polyester 10 ?15 cm en laat je drogen, als je de vloerdelen terug plaatst smeer je dit in met polyester, dit doe je ook met het randje wat nog in de boot zit alles groeit nu mooi aan elkaar tijdens het uithardingsproces. Je hebt nu alle ruimte om alles goed met water uit te wassen schoon te maken en te drogen en polyester drogen is een langproces (om te vergelijken boten met osmose moeten verwarmt naar ik meen 6 weken drogen) en te controleren op onregelmatigheden. Het randje wat is blijven zitten na het uitzagen van de vloer en een stuk van de wand schoon schuren tot op het polyester, nu 2 ?3 lagen polyester aan brengen om het te verdikken ook bij de wand op zetten in overlap en voldoende polyester gebruiken en goed uitrollen alle lucht moet uit de matten, anders maak je beschuit en doe je het voor niks. Je maakt er nu een mooie stevige rand van waar je je nieuwe vloer op kunt monteren. Onder het randje verwijder je het oude rotte hout en maakt dit schoon hieronder monteer je een balkje oid welke niet in contact met de bodem mag komen eea moet kunnen blijven werken. In deze balk kun je straks de schroeven voor je nieuwe vloer vast draaien. Alle ruimte welke nu nog over blijft vul je op met schuim je hebt nu een mooie basis om de nieuwe vloer op te monteren. Het mooiste is een vloer in drie delen waarbij je het geheel in drie keer aanbrengt. Het eerste deel schuim de ruimte zo groot als je eerst vloerdeel vol met schuim het vloerdeel er over heen en vast schroeven je kunt ook het achterse vloerdeel aan brengen de midden laat je vrij dit ivb het uitzetten van het schuim. Laat het geheel nu goed uitzetten en uitharden verwijder de restanten en schuim het midden deel in dit deel van de vloer een paar gaten boren 20 mm of zo zodat het overbodige schuimweg kan komen. Je vloer is nu klaar voorstrijk/hechtmiddel er over en een laag of 3 polyester erover heen, kan in een keer en je hebt een mooie vloer terug. Op de site die genoemd wordt in de postings staan fotos hoe anderen het gedaan hebben, nuttig om te bekijken.
Een paar klappen overleven zegt niets over de feitelijke kwaliteit. Het venijn zit 'm juist in die onverwachte 493?ste klap die de boot krijgt bij terugkeer van zee na plots opkomende wind.
Geldt dit niet voor elke boot? Een boot is zo zeewaardig als de schipper! Dit heeft niet alleen te maken met oude boten of boten die hersteld zijn! Wat denk je van het oude type warrior waar de scheuren in kwamen ? Boten waar te veel pk?s achter hangen, Mensen die met een noodgang het strand opvaren om zover mogelijk door te glijden, rijd eens een paar keer per jaar met je auto tegen een bult zand of een boom aan is precies het zelfde daar gaat je auto ook kapot van!
Je hoeft me niet te vertellen hoeveel werk dit is want ik heb het alleen gedaan en het heeft me een jaar lang bijna al mijn vrije tijd gekost. Maar ik had dan ook iets meer te doen. Als je met zijn twee?n zou zijn en je hoeft alleen een vloer en schuim te vervangen dan moet het veel sneller kunnen. Ik zou de vloer er in zijn geheel uitzagen op zon 5 cm van de wand de vloer is tussen de 0,8 ? 12 mm dik (watervast) hechthout. Je koopt dit spul bij de betere bouwmarkt. Het mooiste is als je een grote kartonnen doos kunt krijgen waar je een mal van kunt maken van de vloer deze snijd knip je passend voor je de vloer eruit haalt. Je hebt nu de vloer goed vast gelegd en je kunt hem zo op het nieuwe hechthout over tekenen en uitzagen. Op de onderkant van de vloer polyester je rond de randen een strookje polyester 10 ?15 cm en laat je drogen, als je de vloerdelen terug plaatst smeer je dit in met polyester, dit doe je ook met het randje wat nog in de boot zit alles groeit nu mooi aan elkaar tijdens het uithardingsproces. Je hebt nu alle ruimte om alles goed met water uit te wassen schoon te maken en te drogen en polyester drogen is een langproces (om te vergelijken boten met osmose moeten verwarmt naar ik meen 6 weken drogen) en te controleren op onregelmatigheden. Het randje wat is blijven zitten na het uitzagen van de vloer en een stuk van de wand schoon schuren tot op het polyester, nu 2 ?3 lagen polyester aan brengen om het te verdikken ook bij de wand op zetten in overlap en voldoende polyester gebruiken en goed uitrollen alle lucht moet uit de matten, anders maak je beschuit en doe je het voor niks. Je maakt er nu een mooie stevige rand van waar je je nieuwe vloer op kunt monteren. Onder het randje verwijder je het oude rotte hout en maakt dit schoon hieronder monteer je een balkje oid welke niet in contact met de bodem mag komen eea moet kunnen blijven werken. In deze balk kun je straks de schroeven voor je nieuwe vloer vast draaien. Alle ruimte welke nu nog over blijft vul je op met schuim je hebt nu een mooie basis om de nieuwe vloer op te monteren. Het mooiste is een vloer in drie delen waarbij je het geheel in drie keer aanbrengt. Het eerste deel schuim de ruimte zo groot als je eerst vloerdeel vol met schuim het vloerdeel er over heen en vast schroeven je kunt ook het achterse vloerdeel aan brengen de midden laat je vrij dit ivb het uitzetten van het schuim. Laat het geheel nu goed uitzetten en uitharden verwijder de restanten en schuim het midden deel in dit deel van de vloer een paar gaten boren 20 mm of zo zodat het overbodige schuimweg kan komen. Je vloer is nu klaar voorstrijk/hechtmiddel er over en een laag of 3 polyester erover heen, kan in een keer en je hebt een mooie vloer terug. Op de site die genoemd wordt in de postings staan fotos hoe anderen het gedaan hebben, nuttig om te bekijken.
Een paar klappen overleven zegt niets over de feitelijke kwaliteit. Het venijn zit 'm juist in die onverwachte 493?ste klap die de boot krijgt bij terugkeer van zee na plots opkomende wind.
Geldt dit niet voor elke boot? Een boot is zo zeewaardig als de schipper! Dit heeft niet alleen te maken met oude boten of boten die hersteld zijn! Wat denk je van het oude type warrior waar de scheuren in kwamen ? Boten waar te veel pk?s achter hangen, Mensen die met een noodgang het strand opvaren om zover mogelijk door te glijden, rijd eens een paar keer per jaar met je auto tegen een bult zand of een boom aan is precies het zelfde daar gaat je auto ook kapot van!
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za feb 09, 2008 8:01 pm
Allemaal in ieder geval bedankt voor de moeite die er wordt genomen te reageren.
Ik heb inmiddels al het water eruit alleen zit er hier en daar nog wat losse stukken schuim.Ik heb inmiddels contact gehad met dhr koopman ( bedankt harry ) en die heeft mij ook wijzer kunnen maken.
Ik probeer de holle ruimte nog droger te krijgen met hulp van de zon en fohns.Daarna ga ik goede schuim zoeken waarmee ik de ruimte weer ga vullen.De vloer is nog stevig genoeg en niet rot en de rest voelt ook allemaal stevig genoeg aan.Ik zie het namelijk niet zitten om nu alles open te gaan gooien.Kan altijd nog als de vloer raar gaat doen.De buiten kant van de boot is gewoon goed dat is netjes gepolyesterd.
Ik heb inmiddels al het water eruit alleen zit er hier en daar nog wat losse stukken schuim.Ik heb inmiddels contact gehad met dhr koopman ( bedankt harry ) en die heeft mij ook wijzer kunnen maken.
Ik probeer de holle ruimte nog droger te krijgen met hulp van de zon en fohns.Daarna ga ik goede schuim zoeken waarmee ik de ruimte weer ga vullen.De vloer is nog stevig genoeg en niet rot en de rest voelt ook allemaal stevig genoeg aan.Ik zie het namelijk niet zitten om nu alles open te gaan gooien.Kan altijd nog als de vloer raar gaat doen.De buiten kant van de boot is gewoon goed dat is netjes gepolyesterd.
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm
Klaes,
je hebt volkomen gelijk, geldt voor iedere boot-motor combinatie en (verstandige) schipper onder normale omstandigheden.
Ik stelde dat de overlevingskansen wel erg klein worden als je houtwerk/constructie rot is en je met snelheid plots op een ongezien voorwerp klapt.
Met een nieuwe of oude boot die in orde is, blijf je vloer of spiegel hoogstwaarschijnlijk heel en blijf je altijd nog drijven.
Is het houtwerk, de constructie of schuim rot en de boot oud, dan grotere kans dat het polyester breekt/afscheurt en de boot alsnog zinkt.
En vele, kleine klapjes, slopen op den duur ook het polyester van een oude boot met rot binnenwerk......
Ik heb het daarom niet zo op oudere geschuimde boten, waar het schuim behalve voor drijfvermogen, ook vervanger is voor spanten e.d. en noodzakelijk is om de "zwevende" vloer en romp stijf te houden.
je hebt volkomen gelijk, geldt voor iedere boot-motor combinatie en (verstandige) schipper onder normale omstandigheden.
Ik stelde dat de overlevingskansen wel erg klein worden als je houtwerk/constructie rot is en je met snelheid plots op een ongezien voorwerp klapt.
Met een nieuwe of oude boot die in orde is, blijf je vloer of spiegel hoogstwaarschijnlijk heel en blijf je altijd nog drijven.
Is het houtwerk, de constructie of schuim rot en de boot oud, dan grotere kans dat het polyester breekt/afscheurt en de boot alsnog zinkt.
En vele, kleine klapjes, slopen op den duur ook het polyester van een oude boot met rot binnenwerk......
Ik heb het daarom niet zo op oudere geschuimde boten, waar het schuim behalve voor drijfvermogen, ook vervanger is voor spanten e.d. en noodzakelijk is om de "zwevende" vloer en romp stijf te houden.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 6:39 pm
Hey Dre,
Dat ben ik met je eens, ik zal de laatste zijn die zegt dat het verstandig is om met een in slechte staat van onderhoud verkerend schip te gaan varen. Persoonlijk heb ik niet zoveel op met ongeschuimde boten omdat deze vollopen als je ergens op vaart ook de aanhechting van het polyester rond aanwezige spanten heb ik bij sommige boten niet heel veel mee. Een kennis van mij die vaart met een consoleboot met luchtkamers en spanten bij deze boot liepen de scheuren netjes langs het spantwerk.
Ik ben wel van mening dat geschuimde schepen goed kunnen zijn mits ze in goede staat van onderhoud zijn of worden gebracht. Ik neem aan dat die boten door deskundige mensen zijn ontworpen en ontwikkeld en dat dit allemaal beproeft is.
Ik heb dit bij mijn eigen boot heel rigoreus gedaan en dat heeft alles met veiligheid te maken. Soms twijvel ik nog weleens aan mijn spiegel. Nie dat deze slecht is maar ik loop er weleens mee rond om deze eens stevig onderhanden te nemen. Gewoon voor de veiligheid aan de binnenkant en laag extra hout /polyester aanbrengen. Het is niet heel veel werk maar je krijgt er wel een stuk stevigheid e.d. voor terug. Alleen dat geschuur daar kijk ik het meeste tegen op. Maar aan de andere kant het is niet zo heel veel schuur werk maar ja alle verf moet er wel ff goed vanaf.
Ik moet zeggen dat je het erg goed brengt. Je vliegend tapijt en automatische laadklep zijn om te gieren, maar waarschijnlijk waar gebeurd.
Groeten Klaes Hille
Dat ben ik met je eens, ik zal de laatste zijn die zegt dat het verstandig is om met een in slechte staat van onderhoud verkerend schip te gaan varen. Persoonlijk heb ik niet zoveel op met ongeschuimde boten omdat deze vollopen als je ergens op vaart ook de aanhechting van het polyester rond aanwezige spanten heb ik bij sommige boten niet heel veel mee. Een kennis van mij die vaart met een consoleboot met luchtkamers en spanten bij deze boot liepen de scheuren netjes langs het spantwerk.
Ik ben wel van mening dat geschuimde schepen goed kunnen zijn mits ze in goede staat van onderhoud zijn of worden gebracht. Ik neem aan dat die boten door deskundige mensen zijn ontworpen en ontwikkeld en dat dit allemaal beproeft is.
Ik heb dit bij mijn eigen boot heel rigoreus gedaan en dat heeft alles met veiligheid te maken. Soms twijvel ik nog weleens aan mijn spiegel. Nie dat deze slecht is maar ik loop er weleens mee rond om deze eens stevig onderhanden te nemen. Gewoon voor de veiligheid aan de binnenkant en laag extra hout /polyester aanbrengen. Het is niet heel veel werk maar je krijgt er wel een stuk stevigheid e.d. voor terug. Alleen dat geschuur daar kijk ik het meeste tegen op. Maar aan de andere kant het is niet zo heel veel schuur werk maar ja alle verf moet er wel ff goed vanaf.
Ik moet zeggen dat je het erg goed brengt. Je vliegend tapijt en automatische laadklep zijn om te gieren, maar waarschijnlijk waar gebeurd.
Groeten Klaes Hille
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm
Hoi Klaes,
Helaas wel, maar een ding is zeker. Als je je boot zelf binnenstebuiten heb gekeerd en verantwoord opgeknapt, dan weet je pas zeker dat je veilig vaart.
Ik ben nu bezig met een open amerikaanse vis-tourboot 4,50 m lang, merk MFG, type Niagara, bouwjaar begin jaren 70. (Rana-achtig model, maar dan meer ruimte op de vloer).
- Vloer helemaal verrot ( men had de stoelen/banken verwijderd, maar de bevestigingsgaten niet goed gerepareerd);
- Binnenhoutwerk spiegel helemaal verrot ( bovenrand van motorbun was los en niet waterdicht gerepareerd;
- aanvaringsschade (gat/scheur) bij het lieroog aan de kiel;
- moet helemaal opnieuw in de 2-componentenlak;
- zelf een trailer bouwen ( <750 kg )
Ik wist waar ik aan begon toen ik 'm voor een prikkie kocht, kaal en zonder motor, maar zo'n opknapper is dan ook een hobby op zich.( tussen het vissen door )
Is dan ook bestemd voor het vissen op Grevelingen, Schelde, Amer/Hollandsdiep, of pal aan de kust bij mooi weer e.d.
't Gevaar zit 'm als leek bij de aankoop van een goedkope 2e hands, mooi opgepoetst met verborgen gebreken, die de verkoper zelf niet eens onderkent of maar effe verzwijgt. Om over de bbm, die al 15 - 20 jaar op zout water heeft gevaren maar te zwijgen. "Kijk eens meneer, hoe alles er nog goed uitziet, altijd goed onderhouden !". ( aan de buitenkant ,ja )
Het is niet voor niets, dat de gerenomeerde bedrijven dergelijke boten niet meer inruilen of in ieder geval onmiddellijk aan de handel afstoten.
Groet,
Dre.
Helaas wel, maar een ding is zeker. Als je je boot zelf binnenstebuiten heb gekeerd en verantwoord opgeknapt, dan weet je pas zeker dat je veilig vaart.
Ik ben nu bezig met een open amerikaanse vis-tourboot 4,50 m lang, merk MFG, type Niagara, bouwjaar begin jaren 70. (Rana-achtig model, maar dan meer ruimte op de vloer).
- Vloer helemaal verrot ( men had de stoelen/banken verwijderd, maar de bevestigingsgaten niet goed gerepareerd);
- Binnenhoutwerk spiegel helemaal verrot ( bovenrand van motorbun was los en niet waterdicht gerepareerd;
- aanvaringsschade (gat/scheur) bij het lieroog aan de kiel;
- moet helemaal opnieuw in de 2-componentenlak;
- zelf een trailer bouwen ( <750 kg )
Ik wist waar ik aan begon toen ik 'm voor een prikkie kocht, kaal en zonder motor, maar zo'n opknapper is dan ook een hobby op zich.( tussen het vissen door )
Is dan ook bestemd voor het vissen op Grevelingen, Schelde, Amer/Hollandsdiep, of pal aan de kust bij mooi weer e.d.
't Gevaar zit 'm als leek bij de aankoop van een goedkope 2e hands, mooi opgepoetst met verborgen gebreken, die de verkoper zelf niet eens onderkent of maar effe verzwijgt. Om over de bbm, die al 15 - 20 jaar op zout water heeft gevaren maar te zwijgen. "Kijk eens meneer, hoe alles er nog goed uitziet, altijd goed onderhouden !". ( aan de buitenkant ,ja )
Het is niet voor niets, dat de gerenomeerde bedrijven dergelijke boten niet meer inruilen of in ieder geval onmiddellijk aan de handel afstoten.
Groet,
Dre.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 6:39 pm
Dre,
Dat is vaak het probleem een oudere boot kopen en niet precies weten in welke staat deze verkeerd. Veel oude boten mankeerd wel iets aan en vooral zaken die van de vloer verwijderd worden of er opgeschroeft worden daar krijg je op den duur toch lekkage. Ik polyester dan ook liever iets op de vloer dan dat ik het erop schroef. Je kunt ook slotbouten
op de vloer vast polyesteren en daar wat op vast zetten.
Ik ken het type boot wat je restaureerd alleen dan een grotere versie er vaart volgens mij 1 op Ameland waar ik gewoond heb. Mooie boten en zeker wat van te maken. Ik heb mijn sheltie grondig onderhanden gehad en dat moest ook wel want ik wil graag verweg. Tegenwoordig gaan wij ook ver weg maar wel met twee of meer boten en ook alleen ga ik toch wel redelijk ver naar buiten. Je kunt je niet permiteren dat er wat gebuerd. Ik heb ook een vrouw en een kindje en daar wil ik nog wel heel lang van genieten.
De sheltie waar de discusie overging moet je volgens mij ook meer aan doen de alleen maar schuimen, maar ieder zijn verantwoordelijkheid. Alleen de pest is dat als er wat gebeurd dit meestal gebuerd als het weer slechter wordt en er dus andere mensen (knrm) risico 's moet gaan nemen om jou van zee te halen.
groeten Klaes
Dat is vaak het probleem een oudere boot kopen en niet precies weten in welke staat deze verkeerd. Veel oude boten mankeerd wel iets aan en vooral zaken die van de vloer verwijderd worden of er opgeschroeft worden daar krijg je op den duur toch lekkage. Ik polyester dan ook liever iets op de vloer dan dat ik het erop schroef. Je kunt ook slotbouten
op de vloer vast polyesteren en daar wat op vast zetten.
Ik ken het type boot wat je restaureerd alleen dan een grotere versie er vaart volgens mij 1 op Ameland waar ik gewoond heb. Mooie boten en zeker wat van te maken. Ik heb mijn sheltie grondig onderhanden gehad en dat moest ook wel want ik wil graag verweg. Tegenwoordig gaan wij ook ver weg maar wel met twee of meer boten en ook alleen ga ik toch wel redelijk ver naar buiten. Je kunt je niet permiteren dat er wat gebuerd. Ik heb ook een vrouw en een kindje en daar wil ik nog wel heel lang van genieten.
De sheltie waar de discusie overging moet je volgens mij ook meer aan doen de alleen maar schuimen, maar ieder zijn verantwoordelijkheid. Alleen de pest is dat als er wat gebeurd dit meestal gebuerd als het weer slechter wordt en er dus andere mensen (knrm) risico 's moet gaan nemen om jou van zee te halen.
groeten Klaes
-
- Berichten: 304
- Lid geworden op: za okt 27, 2007 8:03 pm
dus als ik het goed begrijp ga je ook ver weg maar wat is ver voor jou doen tegenwoordig zitten ze op 35 tot 40 mijl nou dan vindt ik een shelty niet geweldig voor varen en zeker niet als je wind krijgt die buist dat wil je niet weten er zijn boten die wel met een golffslag van 60 cm nog redelijk varen kijk maar naar de beekman 540 en orka 535sx en de seahunter schijnbaar ook maar heb daar geen ervaring mee met de seahunter moet een fantasiche boot zijn ook met zwaar weer.en als je eens ver op de wrakken wil ken je altijd nog op een charterboot stappen zo,n snelle dan dan ben je net zoveel kwijt als dat je zelf vaart aan brandstof is een wel een optie.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 6:39 pm
Hoe ver is ver? En wat is te ver. Ik vindt 35 ? 40 mijl wat omgerekend in gewone mensen taal rond de 70 km is ver. Ik vindt de helft of net iets verder wel genoeg. De discussie of een sheltie wel of niet goed vaart in minder weer, er zijn vast boten die beter gaan, dat zal ik niet ontkennen. Ik heb wel eens in slechter wordend weer gevaren tot een cm of 60 cm en ik moet zeggen dat valt me niks niet tegen. Het hangt er denk ik ook een beetje vanaf hoe hard je wilt varen als er wat meer golven lopen dan doe ik het gas een beetje terug en dan gaat het prima geen centje pijn.. Wil je wel hard varen dan is een sheltie misschien minder geschikt als er meer zee staat. Ik ben erg tevreden met wat ik heb en het moet ook betaalbaar blijven. Ik kom nog altijd met voldoende vis thuis en ben een tevreden mens. En die optie charterboot, laat maar, vaak genoeg geprobeerd ook de goeie maar meestal weinig vis, tenminste het staat niet in verhouding wat ik met mn eigen boot vang en heel veel varen en een stuk duurder. Bovendien houdt ik ervan om eigen baas te zijn of in overleg met een paar maten te bepalen waar we gaan vissen
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: za aug 02, 2008 4:20 pm
schuim
om je boot opnieuw vol te schuimen,wat moet je daar voor gebruiken pur lijkt me geen op lossing zet teveel uit. is daar speciaal schuim voor?Heb een ryds die een beetje mishandeld is en de zelfde problemen heeft als de schetland als hier beschreven.Wil de bodem gedeeltelijk uit zagen schuim ,er in en een nieuwe bodem er in.
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: za feb 09, 2008 8:01 pm
Hallo cor.Kijk hier eens.http://www.polyservice.nl/produkten/polyurethaan.htm
Daar heb ik het ook vandaan.Het werkt perfect en is vrij makkelijk zelf te doen.Heb het zelf ook gedaan en perfect gelukt.
Daar heb ik het ook vandaan.Het werkt perfect en is vrij makkelijk zelf te doen.Heb het zelf ook gedaan en perfect gelukt.