RVS Schroef
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
RVS Schroef
Heren,
Ik las zojuist op een Amerikaans forum een discussie over RVS schroeven en de voordelen hiervan tov de standaard schroeven van buitenboord motoren.
De discussie ging over schroeven van het merk "Stiletto Props"
Het voordeel zou zijn dat RVS schroeven een betere "bite" in het water zouden hebben en dus soepeler zouden varen en een boot sneller in plane brengen. Ook zou een RVS schroef van dezelfde Pitch in ruw water veel beter presteren dan een normale schroef.En het "trimgebied"van de motor zou beter benut worden.
Heeft iemand ervaring met het verschil tussen RVS en standaard schroeven ?
Groeten Alex D561.
Ik las zojuist op een Amerikaans forum een discussie over RVS schroeven en de voordelen hiervan tov de standaard schroeven van buitenboord motoren.
De discussie ging over schroeven van het merk "Stiletto Props"
Het voordeel zou zijn dat RVS schroeven een betere "bite" in het water zouden hebben en dus soepeler zouden varen en een boot sneller in plane brengen. Ook zou een RVS schroef van dezelfde Pitch in ruw water veel beter presteren dan een normale schroef.En het "trimgebied"van de motor zou beter benut worden.
Heeft iemand ervaring met het verschil tussen RVS en standaard schroeven ?
Groeten Alex D561.
e-tec rulez !!
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do okt 25, 2007 1:46 pm
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: vr okt 26, 2007 8:58 pm
RVS schroeven
allemaal mooi maar een nadeel als je iets raakt in het water vb een stuk hout onder water heb je kans dat je motor stuk is.
aliminium slaat in stuken maar rvs zo maar niet met het resultaat.....heel veel onkosten aan je staartstuk.
denk er maar eens over na
aliminium slaat in stuken maar rvs zo maar niet met het resultaat.....heel veel onkosten aan je staartstuk.
denk er maar eens over na
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: do nov 22, 2007 9:29 am
Hoi Alex,
Tuurlijk merk je er wat van!! Met name in je beurs!!
Ik heb die verhalen ook allemaal gehoord en de watersport bedrijven verkopen natuurlijk liever een RVS schroef.
Ik had een RVS en heb nu gewoon een aluminium schoef op mijn motor.
Als je al verschil zou merken is het minimaal. Dat merk je nooit als je nu met een RVS schroef vaart en 5 minuten later met een Alu.
Wat ik wel heb ervaren is dat het merkbaar is of je een 3-blads, 4-blads og 5-blads schroef hebt.
De keuze hangt ervan af wat je met je boot wil. In 80% van de gavallen zou ik gewoon een 3-blad Alu prop nemen. Heb je stukken, ik weet een adresje waar ze heb dan goed repareren.
Succes!!
Tuurlijk merk je er wat van!! Met name in je beurs!!
Ik heb die verhalen ook allemaal gehoord en de watersport bedrijven verkopen natuurlijk liever een RVS schroef.
Ik had een RVS en heb nu gewoon een aluminium schoef op mijn motor.
Als je al verschil zou merken is het minimaal. Dat merk je nooit als je nu met een RVS schroef vaart en 5 minuten later met een Alu.
Wat ik wel heb ervaren is dat het merkbaar is of je een 3-blads, 4-blads og 5-blads schroef hebt.
De keuze hangt ervan af wat je met je boot wil. In 80% van de gavallen zou ik gewoon een 3-blad Alu prop nemen. Heb je stukken, ik weet een adresje waar ze heb dan goed repareren.
Succes!!
Mvg, Maurice
************
Delta 1356
************
Delta 1356
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:01 pm
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: ma okt 29, 2007 6:34 pm
Vrienden,
ik ben overgestapt op een RVS schroef van het merk Solas. Mijn boot is een quick-silver Pilot house met een 50 pk mariner 4takt. Het was van het begin af duidelijk dat 60 pk een betere keus zou zijn geweest, maar de knip liet dat niet toe. Aangezien door de uitbreiding van uitrusting door de loop der tijd (oa. radar) ook nog eens een gewicht toename ontstond, kwam de motor niet meer op toeren. Dit had tot gevolg: lagere snelheid, grootste moeite om in planee te komen en te blijven, en een mega benzine verbruik. Nog steeds geen geld voor een zwaardere motor, dus de oplossing gezocht en gevonden in de schroef!
Spoed 2 waarden kleiner hielp alles, motor weer op toeren. Nog wel steeds acceleratie problemen, dit was echt weg met de RVS uitvoering.
Nu komt mijn "Delta 1558" weer als een dolfijntje uit het water met een laag benzine verbruik.
Ik weet wel zeker dat het bij een "net aan"motorvermogen, Of juist bij "mega power"het zeker uitmaakt dat de schroef een zo hoog mogelijke Bite heeft op het water en rvs geeft dat.
Overigens mis ik in waarschuwingen bij geval van schade de verwijzing naar slipkoppeling of breukbeveiliging, het zou namelijk in dat geval niet uit mogen maken of er een rvs schroef of een schroef van een andere materiaal op zit.
Groeten >><"_(*> Rob Delta1558
ik ben overgestapt op een RVS schroef van het merk Solas. Mijn boot is een quick-silver Pilot house met een 50 pk mariner 4takt. Het was van het begin af duidelijk dat 60 pk een betere keus zou zijn geweest, maar de knip liet dat niet toe. Aangezien door de uitbreiding van uitrusting door de loop der tijd (oa. radar) ook nog eens een gewicht toename ontstond, kwam de motor niet meer op toeren. Dit had tot gevolg: lagere snelheid, grootste moeite om in planee te komen en te blijven, en een mega benzine verbruik. Nog steeds geen geld voor een zwaardere motor, dus de oplossing gezocht en gevonden in de schroef!
Spoed 2 waarden kleiner hielp alles, motor weer op toeren. Nog wel steeds acceleratie problemen, dit was echt weg met de RVS uitvoering.
Nu komt mijn "Delta 1558" weer als een dolfijntje uit het water met een laag benzine verbruik.
Ik weet wel zeker dat het bij een "net aan"motorvermogen, Of juist bij "mega power"het zeker uitmaakt dat de schroef een zo hoog mogelijke Bite heeft op het water en rvs geeft dat.
Overigens mis ik in waarschuwingen bij geval van schade de verwijzing naar slipkoppeling of breukbeveiliging, het zou namelijk in dat geval niet uit mogen maken of er een rvs schroef of een schroef van een andere materiaal op zit.
Groeten >><"_(*> Rob Delta1558
-
- Berichten: 784
- Lid geworden op: wo okt 24, 2007 7:21 pm
Rob,
je hebt denk ik gelijk als het gaat om het opvangen door de slipkoppeling van de ronddraaiende kracht bij lagere snelheid als je met een blad bijv. een steen raakt. (Maar ook hier zal het zwakkere aluminium door stukgaan / vervormen de grootste klap eerst al opvangen.)
RVS zal bij horizontale kracht ( met grote snelheid vooruit varen en bijv. op een flink stuk hout varen) langer heel blijven met gevolg van grotere schade aan staartstuk, steekas e.d.
je hebt denk ik gelijk als het gaat om het opvangen door de slipkoppeling van de ronddraaiende kracht bij lagere snelheid als je met een blad bijv. een steen raakt. (Maar ook hier zal het zwakkere aluminium door stukgaan / vervormen de grootste klap eerst al opvangen.)
RVS zal bij horizontale kracht ( met grote snelheid vooruit varen en bijv. op een flink stuk hout varen) langer heel blijven met gevolg van grotere schade aan staartstuk, steekas e.d.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: wo jan 16, 2008 6:48 pm
Re: RVS Schroef
i het verleden ook wel eens voordeel bemerkt met rvs schroeven, in het tijdperk van de 2slag.
na die tijd gewoon aluminium schroeven gehanteerd en de huidige orka boot met 115pk dus ook.
de huidige 540 liep niet echt hard maar kwam aardig uit het water maar moest wel aan een 13 pitch gaan in plaats van een 15 pitch om nog wat aan zn toeren te komen. met 15 pitch aluminium kwam ik 1000 toeren tekort.
loop ik toevallig tegen een 15pitch rvs schroef van solas aan voor zeer weinig, na monteren maar eens gaan testen. ik was even de voordelen vergeten van rvs schroeven, wat een verschil in positieve zin.
komt nu gewoon aan zn toeren waar aluminium dat niet deed en loopt nu 5 a 10 km harder.
voor ondiep water recreatie monteer ik aluminium terug en deltavistochten het rvs.
in het verleden ook met rvs de bodem geraakt met de 2slag genratie toch nooit echt problemen gehad , gewoon kweste nadenken tijdens varen , en vooral met traileren en rostgrond bevaren
na die tijd gewoon aluminium schroeven gehanteerd en de huidige orka boot met 115pk dus ook.
de huidige 540 liep niet echt hard maar kwam aardig uit het water maar moest wel aan een 13 pitch gaan in plaats van een 15 pitch om nog wat aan zn toeren te komen. met 15 pitch aluminium kwam ik 1000 toeren tekort.
loop ik toevallig tegen een 15pitch rvs schroef van solas aan voor zeer weinig, na monteren maar eens gaan testen. ik was even de voordelen vergeten van rvs schroeven, wat een verschil in positieve zin.
komt nu gewoon aan zn toeren waar aluminium dat niet deed en loopt nu 5 a 10 km harder.
voor ondiep water recreatie monteer ik aluminium terug en deltavistochten het rvs.
in het verleden ook met rvs de bodem geraakt met de 2slag genratie toch nooit echt problemen gehad , gewoon kweste nadenken tijdens varen , en vooral met traileren en rostgrond bevaren
ik wil slapend sterven, net als opa, niet gillend, net als de passagiers in zijn bus.